Visie op Sportfysiotherapie door Inne Aerts

18 mei 2017
Visie op Sportfysiotherapie door Inne Aerts

Inne Aerts, opleidingshoofd van onze opleiding Sportfysiotherapie, vertelt in een kort interview over deze masteropleiding en het vakgebied. Wat is de toegevoegde waarde van het diploma, wat maakt de opleiding uniek, hoe ziet de typische student sportfysiotherapie eruit en meer.

1. Wat maakt de opleiding Sportfysiotherapie bij SOMT uniek? De lesweek is zo opgebouwd dat tijdens de module zelf veel puzzelstukjes in elkaar vallen. Wanneer er een orthopedisch chirurg/traumatoloog les komt geven over een bepaalde regio, dan zullen de vaardigheden over de- zelfde regio gaan. De onderwijsgroepen betreffende EBP en klinimetrie behandelen eveneens wetenschappelijke onderbouwing van diagnostiek en therapie van diezelfde regio. Tijdens een module wordt er zoveel mogelijk gewerkt vanuit performance gestuurde casussen waarbij de bijhorende bewegingsanalyses, concepten over kracht, lenigheid, recovery etc. geïntegreerd uitgewerkt worden. Aansluitend komen dan docenten, met de nodige praktijkervaring, de theorie omzetten naar de praktijk. Zo komen o.a. Frans Bosch, Rogier Ummels, Prof dr. Romain Meeusen, Dr. Guido Vroemen reeds enkele jaren inzicht geven in hun vakgebied. Dit zorgt er voor dat studenten een link maken met de praktijk, zodat het onderwijs direct geïmplementeerd kan worden. Een lesweek bestaat uit 6 opeenvolgende dagen en dit 3 keer per jaar.

2. Wat is de toegevoegde waarde van het diploma? Er komt zoveel bij kijken bij het begeleiden van een sporter. In de masteropleiding leer je Evidence-Based Practice en de psychometrische eigenschappen van performance tests te integreren in sportgerelateerde casussen. De kennis van behandeltechnieken en de invloed ervan op pathofysiologisch en inspanningsfysiologisch niveau is eveneens belangrijk waarbij de kennis van (vernieuwende) concepten over o.a. lenigheid, kracht, coördinatie geïntegreerd dienen te worden. Tijdens de opleiding wordt geleerd dit te kaderen binnen het Sports Injury Risk Model (IRM). Verder dient een sportfysiotherapeut sport specifieke performance en een veilige return to sport bij alle niveaus van sportparticipatie te bewerkstelligen. Inzicht in sportspecifieke bewegingsanalyses zijn hierbij onontbeerlijk. Dit zijn zaken die eigen zijn aan de opleiding en die noodzakelijk zijn in de revalidatie van een sporter.

3. Hoe ziet de typische student Sportfysiotherapie eruit? Een typische MSF student is een student met een passie voor sport. Of dit nu passief of actief is. Een sportfysiotherapeut zal niet alleen sporters willen behandelen in de praktijk maar zal ook naast het veld staan waarbij er dan nauw wordt samengewerkt met de trainer of andere betrokken personen. Voor een sportfysiotherapeut stopt het niet altijd na een behandeling. Een sportfysiotherapeut zal de uitdaging willen aangaan om de sporter weer performance klaar te krijgen.

4. Wat vind jij het mooiste aan je vak? Het mogelijk maken voor sporters om weer terug te keren naar hun sport. Voor veel mensen is sporten hun manier van ontspannen of hun passie. Kunnen bijdragen aan het weer beoefenen van die passie is zo waardevol.

5. Waarom zouden studenten voor deze master kiezen? We zijn een opleiding die heel open is. We vinden het heel belangrijk om te luisteren naar onze studenten en zo onze opleiding nog beter te maken. We willen onze studenten blijven stimuleren om het beste van zich naar boven te laten komen. Hiervoor maken we gebruik van ervaren en deskundige tutoren/docenten. Doordat we een opleiding zijn van hoog niveau en een zeer uitdagend curriculum hebben, zijn we ervan overtuigd dat onze studenten de beste mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen tot experts op sportfysiotherapeutisch vlak.