Alumnus interview | Marc Paantjens zet echografie in voor Defensie

01 oktober 2019
Alumnus interview | Marc Paantjens zet echografie in voor Defensie

Met je diploma Fysiotherapie kun je op veel verschillende plekken gaan werken. Zo kwam Marc Paantjens (43) al vrij vlot na zijn opleiding terecht bij Defensie. Na een master Manuele Therapie heeft Marc ook nog de master Echografie gevolgd en is hij nu bezig met zijn promotietraject. Tijd voor een interview met de bevlogen onderzoeker.

Hoe bevalt het om te werken voor Defensie?

Ik vind het een fantastische werkgever. In 1999 ben ik er begonnen als militair fysiotherapeut. Ik vond het prachtig om mee te gaan op oefeningen en ben ook op uitzending geweest naar Bosnië. Het is een dynamische werkplek met goede persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden. Als fysiotherapeut startte mijn carrière bij Defensie met een verkorte officiersopleiding op de KMA. Ik ben 10 jaar lang als militair in dienst geweest. Daarna ben ik als burger gaan werken voor de afdeling Trainingsgeneeskunde & Trainingsfysiologie (TGTF) op de Kromhoutkazerne te Utrecht. TGTF is het sportmedisch advies- en kenniscentrum van het Commando Landstrijdkrachten. Binnen Defensie verleent TGTF de sportgeneeskundige zorg voor alle operationele commando’s. Hier werk ik nu bijna elf jaar met veel plezier.

Je hebt de master Echografie gedaan, wat was hiervan voor jou de meerwaarde?

Ik had al wel cursussen gevolgd voor echografie, maar was op zoek naar een erkende opleiding op masterniveau. Ik vind dat echografie goed past in het vak van de fysiotherapeut. Het kan bijdragen aan het stellen van een diagnose en het opstellen van een behandelplan, maar het kan ook worden gebruikt om alternatieve oorzaken voor klachten uit te sluiten. Na het afronden van mijn master Echografie ben ik onder leiding van professor Frank Backx gestart met een PhD-traject bij het UMC-Utrecht op de afdeling Revalidatie, Fysiotherapiewetenschap en Sport. In dit traject staat zowel echografie, als de anatomische structuur van achillespezen centraal. Momenteel zijn we bezig met een onderzoek waarin we kijken of shockwavebehandeling bij militairen met een achillespees tendinopathie resulteert in een verbeterde structuur van achillespezen. Voor deze patiënten is oefentherapie de ‘state of the art’ behandeling, maar in sommige gevallen kan shockwave van meerwaarde zijn. Voor het analyseren van de structuur van achillespezen gebruiken we Ultrasound Tissue Characterisation (of kortweg: UTC). Dit is een echografiemodaliteit die in staat is de structurele integriteit van de achillespees matrix kwantitatief weer te geven.

Hoe heeft SOMT University of Physiotherapy jouw carrière beïnvloed?

Mede door SOMT University of Physiotherapy ben ik enthousiast geraakt voor verdere verdieping en ben ik de mogelijkheden voor een promotietraject gaan verkennen. Wetenschap is een belangrijke pijler van de master Echografie. De colleges hebben mij geleerd kritischer te kijken naar wetenschappelijk onderzoek. Ik kijk nu beter naar hoe een onderzoek is opgezet en op welke wijze ik de resultaten kan generaliseren naar mijn eigen beroepspraktijk.

Wat zijn jouw tips voor (toekomstige) echografiestudenten?

Je leert echografie het beste door te doen. Als je start, zul je eerst moeten leren hoe de ‘normale anatomie’ eruitziet op echo voordat je patiënten gaat onderzoeken. Dit kan in het begin even wennen zijn, omdat anatomie op een echo er soms anders uitziet als wat je mogelijk hebt geleerd tijdens de opleiding fysiotherapie. Naast de gebruikelijke stages van de master Echografie, ben ik op eigen initiatief mee gaan lopen met diverse ervaren radiologen en echografisten. Dit kan ik iedereen aanraden, want hier heb ik veel van geleerd.

Wat is je leukste/ fijnste herinnering aan SOMT University of Physiotherapy?

Ik heb mijn master als heel leuk ervaren. We hadden een heel klein clubje. We begonnen met zeven deelnemers en eindigden met vijf geslaagden. Naast de lessen ging ik met mijn groep regelmatig op pad en dat was erg gezellig. De begeleiding vanuit SOMT University of Physiotherapy heb ik als heel plezierig ervaren. De lijnen zijn kort en het is een professionele organisatie. Ze staan voor wat ze doen en doen er alles aan een zo interessant mogelijk curriculum aan te bieden.