Home Nieuws Nieuwspagina

5 vragen aan | Esther Bergmeijer

12 december 2019
5 vragen aan | Esther Bergmeijer

In de reeks van 5 vragen aan stellen wij dit keer onze vragen aan Esther Bergmeijer. Al meer dan 20 jaar werkzaam in de eerstelijns gezondheidszorg en binnen SOMT University of Physiotherapy actief voor zowel de master Fysiotherapie in de Geriatrie als de master Manuele Therapie.

Als ik zeg SOMT University of Physiotherapy, dan zeg jij…?
SOMT University of Physiotherapy is wat mij betreft een top opleiding voor (bachelor)fysiotherapeuten met ambitie.

Één van de unieke speerpunten van SOMT University of Physiotherapy is dat docenten naast lesgeven ook praktiserend fysiotherapeut zijn. Wat is volgens jou de toegevoegde waarde hiervan in onze opleidingen? En heeft dit ook voordelen voor jou persoonlijk.
Van toegevoegde waarde is dat docenten door hun eigen praktijkervaring vanzelfsprekend op de hoogte zijn van recente ontwikkelingen in het werkveld. De docent begrijpt tegen welke barrieres studenten aan kunnen lopen. Een voorbeeld is de tijdsdruk waaronder soms gewerkt moet worden die kan wringen met de intentie om kwalitatief de beste zorg te willen leveren. Een ander voorbeeld is het klinisch beeld van veel aandoeningen dat in de praktijk zich net anders presenteert als beschreven in de literatuur.  In deze beide situaties heeft de docent niet altijd een pasklare 'oplossing', maar kan zijn/haar ervaring delen met de studenten of met de studenten discussiëren over de meest adequate aanpak. Voor mij persoonlijk is het delen en of discissieren over ervaren barrieres in de klinische praktijk ook altijd leerzaam.

Wat doe je naast docent zijn bij SOMT University of Physiotherapy nog meer op het gebied van Fysiotherapie?
Naast de SOMT University of Physiotherapy ben ik lid van een maatschap voor fysiotherapie.

Is het docententeam waarin je werkt een hechte club? Waar is dat aan te danken?
Ik werk zowel bij de Master Fysiotherapie Geriatrie als bij de Master Manuele therapie. Bij de geriatrie zijn we met een klein team waardoor we elkaar goed kennen. De sfeer onderling is goed  doordat iedereen zich positief opstelt. Verder draagt het hoofd , Pauline Arnold bij aan een goede sfeer en prettige werkomstandigheden.

Bij de manuele therapie werk ik zelf minder uren , maar door de docentdagen is er ontmoeting en uitwisseling van ervaringen. Ook bij deze afdeling heeft het hoofd, Martijn Stenneberg , een hele positieve en stimulerende attitude die de sfeer in het docententeam zeer ten goede komt.

Wat is het grootste verschil/kenmerk bij de student na 3 jaar opleiding bij SOMT University of Physiotherapy t.o.v. de start van de opleiding?
Studenten zijn in staat om over complexe klinische casussen zelfstandig na te denken en te discussiëren. Ze zijn in staat om, onder andere  op basis van wetenschappelijke literatuur een weloverwogen keuze te maken over de eventueel in te zetten interventies. Daarnaast hebben de studenten een bredere kijk op het eigen vakgebied gekregen, onder andere door de implementatieprojecten.